Асоціація ПЕБ звернулася до АМКУ щодо впливу нової податкової норми на конкуренцію на ринку пального

Асоціація «Паливно-енергетичного бізнесу», що об’єднує підприємства роздрібної торгівлі пальним по всій території України, офіційно звернулася до Антимонопольного комітету України з проханням надати правову оцінку новій податковій нормі, передбаченій Законом України № 4015-ІХ від 10 жовтня 2024 року.

Що змінилося у Податковому кодексі

Законом внесено зміни до пункту 141.14 статті 141 Податкового кодексу України. Від 1 грудня 2024 року всі платники податку на прибуток, які мають діючі ліцензії на роздрібну торгівлю пальним, зобов’язані щомісяця до 20 числа сплачувати фіксований авансовий внесок з податку на прибуток за кожне місце роздрібної торгівлі пальним, включене до Єдиного реєстру ліцензіатів станом на 1 число поточного місяця.

Ключові проблеми норми:

  • Внесок необхідно сплачувати навіть за відсутності продажів у звітному місяці.
  • Сплачені суми не повертаються та не зараховуються в рахунок інших податків.
  • Якщо річна сума податку на прибуток менша за загальний обсяг сплачених авансів — різниця не компенсується платнику.
  • Ці внески не підпадають під механізми повернення переплат, передбачені статтею 43 ПКУ.
  • Несплата або неповна сплата у визначені строки вважається податковим правопорушенням і може призвести не лише до штрафів, а й до анулювання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним.

Чому це небезпечно для конкуренції

Фактично йдеться про мінімальне податкове зобов’язання для галузі, яке не враховує реальних фінансових результатів підприємств.
Ця вимога створює додатковий фінансовий тиск на малі та середні підприємства, які не мають значних резервів ліквідності, і водночас зміцнює позиції великих мереж із більшою фінансовою стійкістю.
Наслідок — ризик скорочення кількості незалежних операторів та посилення концентрації ринку в руках кількох великих компаній.

Питання до АМКУ

Асоціація «Паливно-енергетичного бізнесу» просить Антимонопольний комітет відповісти на такі ключові питання:

  1. Чи не містить норма ознак створення дискримінаційних умов для окремих груп учасників ринку?
  2. Чи не обмежує вона конкуренцію та чи не сприяє концентрації ринку у великих гравців?
  3. Чи існують аналогічні норми в інших країнах і який їхній вплив на конкуренцію?
  4. Які дії може вжити Комітет у разі підтвердження негативного впливу на конкурентне середовище?

Ми переконані, що ринок пального України має функціонувати за принципами рівних можливостей для всіх учасників, а податкові зміни повинні сприяти підтримці здорової конкуренції, а не її звуженню.

Andriy Kopylov
Head of the Standards Committee 

Personnel training specialist with over 20 years of experience in fuel companies. Has conducted more than a thousand training sessions for filling station network managers. Involved in the development and implementation of fuel standards, customer service standards, and operational procedures for fuel industry professionals.