
3 квітня в Києві відбулася B2B-зустріч «Стратегічна євроінтеграція: бензин із біоетанолом. Як працюватиме ринок пального з 1 травня», організаторами якої виступили «НафтоРинок» та Асоціація «Укрбіоетанол» яка зібрала ключових гравців ринку: виробників біоетанолу, імпортерів і трейдерів бензинів, представників національних і регіональних мереж АЗС, постачальників присадок та представників влади. Асоціація «Паливно-енергетичного бізнесу» виступила спонсором заходу, підтримуючи ініціативи, що сприяють розвитку малого й середнього бізнесу і паливного ринку загалом.
На конференції приділили велику увагу світовим тенденціям у виробництві біоетанолу та пального з часткою біопалив зокрема, обсудили доцільність і необхідність запуску внутрішнього ринку біоетанолу в Україні під час війни, визначили ключові зміни ринку бензину в Україні, дослідили структуру собівартості біоетанолу та стратегію збуту нафтопродуктів, ознайомилися з досвідом світових компаній в стабілізації спиртовмісних бензинів.
Окремі блоки на заході було відведено регуляторним дискусіям, доповідачі яких обговорювали стан впровадження Закону про біобензини, баланс і моделі ринку пального та нафтопродуктів з біокомпонентами, досліджували стан розробки та впровадження відповідних підзаконних нормативних документів, а також приділили увагу питанню добровільної сертифікації на відповідність біокомпонентів критеріям сталості та їх контролю.
Що зміниться з 1 травня 2025 року?
Із цього дня набуде чинності норма про обов’язковий вміст не менше 5% біоетанолу (за абсолютної похибки визначення ± 1 відсоток) в бензині. Це стосується всіх обсягів бензинів автомобільних, що відпускаються з місць оптової торгівлі пальним, місць роздрібної торгівлі пальним, крім бензинів з октановим числом 98 і вище та бензинів, що поставляються для потреб Міністерства оборони України, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного матеріального резерву, та для створення мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів.
Проте учасники ринку вже зараз порушують критично важливі запитання:
- Як і ким перевірятиметься якість бензину з біоетанолом та дотримання обов’язкового вмісту біоетанолу в ньому?
- Як виглядатиме система контролю якості?
- Хто відповідатиме за нагляд і перевірки?
- Що робити тим учасникам ринку, у яких станом на 1 травня 2025 року будуть залишки чистих бензинів?
Поки що відсутні погоджені регуляторні акти та порядки, необхідні для реалізації Закону № 3769-IX— немає технічного регламенту щодо вимог до палив моторних альтернативних, форм звітності чи методик перевірки. Так, резолюцією Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля щодо Плану організації підготовки проєктів актів та виконання інших завдань, необхідних для реалізації Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо обов’язковості використання рідкого біопалива (біокомпонентів) у галузі транспорту», відповідальність за підготовку проєктів актів покладено на відповідні центральні органи виконавчої влади, зокрема:
- Розроблення Порядку адміністрування обліку вмісту рідкого біопалива (біокомпонентів) у паливі моторному та паливі моторному альтернативному та його відповідність критеріям сталості, перелік сировини, яка має подвійне значення при обрахунку внеску рідкого палива (біокомпонентів) та біогазу, призначених для використання в галузі транспорту, покладено на Мінрозвитку;
- Розроблення Порядку підтвердження походження біомаси, яке мають надавати суб’єкти господарювання, що здійснюють виробництво та постачання біомаси для виготовлення рідкого біопалива (біокомпонентів) та біогазу, призначених для використання в галузі транспорту, покладено на Мінрозвитку;
- Розроблення Порядку підтвердження відповідності критеріям сталості рідкого біопалива (біокомпонентів) та біогазу, призначених для використання у галузі транспорту, покладено на Міненерго.
А тому, відсутність чіткого нормативного регулювання в Україні напередодні вступу в дію положень Закону про обов’язковий вміст біоетанолу в бензинах, викликало слушні занепокоєння серед учасників конференції. Дещо заспокоїли учасників ринку присутні на заході представники влади. “З 1 травня 2025 року Держекоінспекція поки не буде проводити контрольні заходи та штрафувати за торгівлю бензином без біоетанолу. Для цього потрібна затверджена форма протоколу про відповідне правопорушення, якої ще немає” повідомив Дмитро Заруба, перший заступник Голови Держекоінспекції. Проте як держава, так і бізнес налаштовані працювати над створенням прозорих і дієвих рішень, які сприятимуть розвитку енергонезалежності та відповідності стандартам ЄС.

Занепокоєння кінцевих споживачів
Для багатьох водіїв запровадження нових стандартів викликає занепокоєння: чи не зашкодить оновлений склад пального двигуну? Європейський досвід дає переконливу відповідь. Більшість сучасних автомобілів без проблем адаптовані до бензину з біоетанолом E5 (5%) і навіть E10 (10%).
Зокрема, ще з 2011 року біоетанол використовується в Німеччині, Фінляндії, Швеції, Великій Британії, Франції та Польщі. Тобто вже понад десять років країни ЄС застосовують його як сталий і ефективний компонент пального.
Імпортний бензин і реалії ринку
Варто відмітити: значна частина бензину, який активно імпортується в Україну з ЄС починаючи з 2022 року, уже містить біоетанол згідно з європейськими стандартами. За оцінками ринку, тільки у 2024 році було ввезено понад 1 млн тонн бензину, тож фактично українські водії вже тривалий час використовують бензин з біоетанолом.
Останнім часом з’являється суперечлива або неповна інформація щодо нових стандартів у контексті євроінтеграції. Асоціація «Паливно-енергетичного бізнесу» закликає довіряти провідним галузевим джерелам — зокрема, експертній інформації від «НафтоРинку», який одним із перших фахово висвітлив цю тему.
Нові можливості для бізнесу і споживача
Попереду — технічна адаптація, логістичні зміни й нові інвестиції. Саме зараз формується основа для чесної конкуренції, якіснішого пального та сталого розвитку українських підприємств та економіки. Зміни — неминучі. Важливо, аби вони були зрозумілими, передбачуваними й корисними — як для ринку, так і для кожного водія.