Бізнес воєнного часу: хто виживає та перемагає на українському ринку пального

У новій аналітичній статті видання «Комерсант Український» детально розглянуто сучасний стан паливного ринку України. Викладені в ній факти підтверджують ключові занепокоєння, які вже тривалий час озвучує Асоціація паливно-енергетичного бізнесу.

Монополізація ринку та витіснення МСБ

Останні роки ринок зазнав значних структурних змін. Аналітик консалтингової компанії «НафтоРинок» Олександр Сіренко відзначає зміну лідера серед мереж та стрімке зростання великих гравців. За актуальними даними, 10 найбільших мереж контролюють 67% роздрібного ринку пального.

Заступниця голови АПЕБ Тетяна Думенкова у своєму коментарі для видання наголосила:

«Великі мережі активно консолідують ринок, витісняючи менших гравців. Дрібні та середні власники АЗС, стикаючись із проблемами фінансування, логістики та фіскального тиску, часто змушені продавати бізнес або припиняти діяльність».

Несправедливе податкове навантаження і тінізація

Одним із ключових факторів, що послаблюють позиції малого та середнього бізнесу, є несправедливе фіскальне навантаження. За інформацією голови Комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данила Гетманцева, протягом першого півріччя 2025 року анульовано 499 ліцензій у 322 суб’єктів господарювання через несплату авансових внесків з податку на прибуток. АПЕБ звертає увагу на критичні наслідки такої політики.

Тетяна Думенкова зазначає:

«За нашими даними, після запровадження авансових платежів 20% представників МСБ перейшли в “тінь” — відмовилися від легального ведення бізнесу та використовують сірі схеми. Це шкодить бюджету та породжує недобросовісну конкуренцію».

Позицію підтримує експерт Сергій Сапегін:

«Держава, на жаль, через податкову політику фактично підіграє великим гравцям, замість того щоб захищати малий бізнес і зберігати здорову конкуренцію».

Наслідки для споживачів та економіки

Фахівці, опитані «Комерсантом Українським», єдині в оцінці ризиків подальшої монополізації:

• скорочення конкуренції в регіонах;
• потенційне зростання цін;
• зниження якості обслуговування;
• зменшення доступності АЗС для споживачів.

Тетяна Думенкова наголошує: 

«Здоровий конкурентний ринок, де присутні багато гравців різного масштабу, забезпечує стимулювання інновацій та покращення якості послуг, гнучкість цін та запобігання змовам, збільшення вибору для споживача, стійкість ринку до зовнішніх шоків».

Асоціація паливно-енергетичного бізнесу переконана: підтримка малого та середнього бізнесу має стати пріоритетом державної політики.
Наше завдання — протистояти несправедливому податковому тиску, обмежити лобізм інтересів великих мереж та захищати рівні умови конкуренції.

Andriy Kopylov
Head of the Standards Committee 

Personnel training specialist with over 20 years of experience in fuel companies. Has conducted more than a thousand training sessions for filling station network managers. Involved in the development and implementation of fuel standards, customer service standards, and operational procedures for fuel industry professionals.