Чому бізнес обирає стандарти: історія та сучасність

Стандарти у бізнесі — це не лише регламенти та норми. Це універсальна мова для співпраці, спосіб забезпечення якості та довіри, що виходить за межі одного підприємства. У цьому матеріалі ми розглянемо історію стандартизації та розберемо, чому стандарти стали невід’ємною частиною сучасного бізнесу.

Історія стандартів: від аршина до метричної системи.
Уявіть світ без стандартів. Не без вимог держави до якості пального, а взагалі без стандартів. Аршин, пуд, сажень й фунт, крок, лікоть – ось міри, які використовувались людством на прикінці ХІХ сторіччя. І в різних країнах були свої міри. Невелика похибка не рахувалася. Для вимірювання об’єму використовували: бочку, відро. Для напоїв: кружку і шкалик. Можливо перші виробники авто вказували об’єм двигуна авто в кружках? Хоча, і досі, сира нафта вимірюється бочками (барелями).
На початку двадцятого сторіччя людство перейшло на стандартизовану систему мір і ваг. На метричну систему поступово перейшла вся Європа, а Британська імперія та Америка лишаються міряти розмір в дюймах, від голландського “палець” і в футах.

Стандарти на нафту і пальне: перші кроки.
А що ж відбувалося зі стандартами на нафту і пальне? На підприємствах добичі сиру нафту переганяли у звичайних самогонних апаратах і отримували світлий нафтопродукт. Якої він був якості – сказати було важко, бо ще не видумали такого терміну і показника “октанове число”, не вважали вміст сірки ключовим показником. Та і нафта мала різну щільність та якість. Відповідно і пальне було різної якості, від різних виробників. Може це і збіг, але в назві рокфеллерівської нафтової компанії було слово “стандарт” (Standard Oil). Тобто у впровадженні стандарту був зацікавлений бізнес. Цікаво, чому це? Може тому, що Рокфеллер хотів донести до споживачів послання: купуєте в нас – купуєте перевіреної якості, тобто стандартне, однакове, постійне, стабільне. Бензин досі називають стабільним, який при впливі змін температурі та струсах розпадається на фракції.

Вплив стандартів на споживача.
Звідси й стандарт на будь-який колір форда, моделі “Т”, якщо він буде чорний. Це послання споживачам: “Хочеш ексклюзивне авто – купуй кольорове, дороге, а хочеш надійне стандартне, недороге авто – купуй чорний “Т”. Звідси та стандартний біг-мак. В будь-якій точці світу він однаковий. Не найкращий, але зрозумілий, знайомий. Стандарт – це просто, надійно, зрозуміло, його легко контролювати та перевіряти. Стандарт відділяє “чорне” – неправильне незаконне, контрактне, від білого – законного.

Стандарти в бізнесі: український досвід.
Багато хто пам’ятає, як на початку 21 сторіччя на ринок заходила велика компанія з моделлю розвитку по принципу франчайзингу. На той момент в Україні існувало багато різних форматів і кольорів АЗС, різні власники в різних регіонах мали різне бачення свого бізнесу і почуття кольору.
Станцій ще було, порівняно, мало, парк авто стрімко зростав, а питання якості пального було дуже актуальне. Але велика компанія запропонувала різним власникам свій бренд – синій. Таким чином стати у свідомості клієнта однією великою компанією. І скоро бренд з рекламною підтримкою по ТБ був відомим, зрозумілим стандартним – одже популярним. Реклама говорила, що якість бензину відповідає нормі стандарту якості. До речі, бренд компанії “А-Ен-Пі”, як колишня частина великого франчайзингу досі має синій колір.

Франчайзинг і стандарти.
Які ж інструменти використовувала та велика фірма?
Тримач франчайзингу, зазвичай, впроваджує та контролює стандарти.
1. Стандарт пального, 2. Стандарт обслуговування 3. Стандарт управління АЗС. А клієнти мають гарячу лінію – спосіб миттєво поскаржитись тримачу франчайзингу про невідповідність стандарту у “джоббера” – який працює під брендом. Ось інструменти франчайзингу. Для контролю дотримання стандартів була впроваджена мобільна лабораторія якості пального.
Чому показник розвитку та розміру компанії є підтвердження аудитів з боку великої аудиторської компанії? Чому виробники й оператори ринку пишаються своєю відповідністю до стандартів ISO? Відповідь: стандарти. Якщо процеси на виробництві та в офісі відповідають стандарту – цей бізнес легко оцінити, продати, отримати під нього кредит. Існують так звані “найкращі практики” – стандарти, за якими проходять процеси на складі, в бухгалтерії, закупках і виробництві.

Стандарти для суспільства і держави.
Яка користь суспільству від державних стандартів і органів метрології? Пригадайте, років з п’ятнадцять тому, не існувало слова “спред” і на пачці рослинного маргарину виробники писали: “вершкове масло”. Зараз це ж відбувається із вином. Згідно з останніми законами вже не можна писати на етикетці коктейлю з виноградного соку і спирту слово “вино”.
Повернемось до стандартів пального. Україна орієнтується на європейські стандарти, які з кожним роком жорсткішають. Яка в цьому причина? Європа, яка добре заробляє на туризмі, не хоче руйнувати дахи соборів і мармурові статуї сірчаною кислотою, яка утворюється з вихлопів авто. Тому стандарт Євро 6 регулює ще менший вміст сірки ніж євро 5, можливо, колись ми доживемо до євро 26 стандарту. Але американські стандарти – не мають таких вимог до вмісту сірки. Африканські стандарти також не надто високі, індійські, китайські – цікаво було б дізнатися, які вимоги має уряд цих країн до вмісту в них ароматики чи бензолу. До речі в Таїланді досі продають пальне в каністрах та пластикових пляшках на невеличких АЗС. Думаю, що законодавство це дозволяє.

Погляд у майбутнє.
Людство за останні сто років здолало велику відстань в формуванні стандартизованого підходу до сприйняття світу. Починаючи від мір і ваг до якості продуктів і особливостей виробництва та управління якістю. А як же творчість? Як же індивідуальний підхід до клієнта? Як клієнтом сприймається стандартний підхід? Про це в наступній статті.

 

Андрій Копилов
Керівник комітету стандартів АПЕБ

 

Andriy Kopylov
Head of the Standards Committee 

Personnel training specialist with over 20 years of experience in fuel companies. Has conducted more than a thousand training sessions for filling station network managers. Involved in the development and implementation of fuel standards, customer service standards, and operational procedures for fuel industry professionals.