Чи розпочнеться створення стратегічного запасу нафти та нафтопродуктів з 24 грудня 2024 року?

На тлі початку повномасштабного вторгнення рф в Україну питання безперебійного постачання пального постало вкрай гостро, з огляду на імпортозалежність нашої держави у поставках нафти і нафтопродуктів від агресора.

Вивчивши досвід країн Європейського Союзу, у більшості яких 90 денні запаси нафти і нафтопродуктів вже давно сформовані, Україна стала на шлях створення власного стратегічного резерву пального на випадок надзвичайних ситуацій на нафтовому ринку.

Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про мінімальні запаси нафти та нафтопродуктів» № 3484-IX від 21 листопада 2023 року (надалі – Закон «Про МЗНН»)», який вводиться в дію з 24 грудня 2024 року.

Метою прийняття вказаного акту є підвищення рівня енергетичної безпеки України та безперебійного постачання нафти та нафтопродуктів у разі виникнення кризової ситуації на ринку, а також виконання Україною Угодою про асоціацію з Європейським Союзом, в частині імплементації Директиви Ради ЄС 2009/119/ЄС, яка зобов’язує Україну сформувати та підтримувати мінімальний рівень резервів сирої нафти та нафтопродуктів.

Законом передбачено поетапне створення мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів, процес формування яких триватиме 8 років, тобто до 2033 року.

Наразі відсутні всі підзаконні нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону. А дата введення Закону в дію невпинно наближається. Трошки світла на це питання пролили учасники конференції Ptroleum & LPG Ukraine 2024, в числі доповідачів яких був Заступник міністра енергетики Микола Колісник, який говорив про можливе відтермінування початку запуску системи створення МЗНН та надання бізнесу перехідного періоду, щоб підготуватись, а також про те, що протягом наступного року за порушення цієї норми бізнес не штрафуватимуть. А поки пропонуємо готуватись до того, що неминуче станеться. В Асоціації зосередились на ключових положеннях Закону «Про МЗНН».

Тож, що таке мінімальні запаси нафти та нафтопродуктів (далі – МЗНН) та з чого вони створюватимуться?

Відповідно до пункту 12 частини першої статті 1 Закону про МЗНН мінімальні запаси нафти та нафтопродуктів – спеціальні запаси нафти та нафтопродуктів суб’єктів ринку, що створюються, зберігаються, замінюються, розкриваються, використовуються, поновлюються і підлягають реалізації у порядку, визначеному цим Законом, та які призначені для тимчасового задоволення попиту внутрішнього ринку України у споживанні нафти та нафтопродуктів у разі виникнення кризової ситуації на ринку нафти та нафтопродуктів.

Згідно частини 1 статті 5 Закону про МЗНН до складу мінімальних запасів входять такі категорії товарної продукції: нафта; нафтопродукти. Водночас, до кінця воєнного стану такі запаси формуватимуться тільки з нафтопродуктів. При цьому, мова йде виключно про бензини автомобільні, паливо дизельне, отримані під час переробки нафти, газового конденсату або їх суміші, що відповідають вимогам Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого Кабінетом Міністрів України, та відповідних чинних стандартів, а також газ скраплений, що відповідає вимогам Технічного регламенту щодо вимог до газу скрапленого для автомобільного транспорту, комунально-побутового споживання та промислових цілей, затвердженого Кабінетом Міністрів України, та відповідних чинних стандартів.

На кого покладається обов’язок створювати мінімальні запаси?
Такий обов’язок покладається на суб’єктів ринку нафти на нафтопродуктів.
Відповідно до пункту 18 частини першої статті 1 Закону про МЗПП суб’єкт ринку нафти та нафтопродуктів (далі – суб’єкт ринку) – суб’єкт господарювання, діяльність якого підлягає ліцензуванню відповідно до Закону України “Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального”, який здійснює введення в обіг нафтопродуктів. Мінімальні запаси нафти та нафтопродуктів створюються:
1) суб’єктами ринку, які здійснюють ввезення нафти та/або нафтопродуктів у режимі імпорту, з переліку нафти та/або нафтопродуктів, які ними вводяться в обіг на території України;
2) суб’єктами ринку, які здійснюють діяльність з виробництва нафтопродуктів, з нафти, яка вводиться в обіг, та/або нафтопродуктів, які виробляються та вводяться в обіг відповідно до обсягу і номенклатури, визначених Міненерго;
3) суб’єктами ринку, які вводять в обіг газ скраплений, або у газі скрапленому, або в бензинах автомобільних з коефіцієнтом 0,8 до встановленого обсягу мінімальних запасів для газу скрапленого.
Підсумовуючи, всі імпортери та виробники нафти та нафтопродуктів, які вводять в обіг продукцію на внутрішньому ринку, а також учасники ринку, які вводять в обіг скраплений газ, зобов’язані на постійній основі створювати та поновлювати мінімальні запаси нафти та нафтопродуктів.

Про які обсяги МЗНН йдеться?
Загальний обсяг мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів, що мають зберігатися для задоволення потреб внутрішнього ринку України в період кризової ситуації, визначається за одним з двох наступних показників, в залежності від того, яка з двох величин більша: 90 днів середньодобового чистого імпорту або 61 день середньодобового внутрішнього споживання.
Розраховувати середньодобовий чистий імпорт та середньодобове внутрішнє споживання має Міністерство енергетики на основі даних Державної податкової служби та Державної митної служби.
З огляду на поетапність процесу формування складу МЗНН, Законом запроваджується наступне.
На перший рік дії Закону частка МЗНН, що мають створюватися суб’єктами ринку, обчислюється від введеного в обіг суб’єктами ринку обсягу нафти та/або нафтопродуктів за базовий рік, становитиме 3% від загального імпорту або виробництва, але не менше 250 тонн на рік.
Тобто, обсяг який суб’єкт має право імпортувати або виробити є пропорційним до обсягу МЗНН, який він вже зробив. В подальшому частка МЗНН зростатиме за наступним графіком:
1 рік – 3%
2 рік – 6%
3 рік – 9%
4 рік – 12%
5 рік – 15%
6 рік – 18%
7 рік – 21%
8 рік і далі – 24%
А відтак, якщо суб’єкт ринку (імпортер, виробник) планує ввести в обіг більший обсяг нафтопродуктів (бензин, паливно дизельне, газ скраплений) – він має створити більший обсяг МЗНН. Важливо зауважити, що суб’єкт ринку отримає право на введення в обіг пального лише після того, як він фактично створить запаси пального. Іншими словами, сьогодні МЗНН – завтра пальне для ринку.

Чиїм коштом створюватимуться МЗНН?
Джерелом фінансування витрат на створення, зберігання, використання, поновлення, заміну та реалізацію мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів є власні кошти суб’єктів ринку. Прикметно, що окрім фактичного створення таких МЗНН, суб’єкт ринку зобов’язаний оформити банківську гарантію, яка має бути видана українським банком та покривати вартість 25% МЗНН. При цьому, рівень достатнього фінансового забезпечення має бути забезпечений суб’єктом ринку, що здійснює ввезення нафти та/або нафтопродуктів у режимі імпорту та введення їх в обіг, не пізніше ніж за 12 годин до початку митного оформлення нафти та/або нафтопродуктів, що ввозяться на митну територію України, в протилежному випадку – митний орган відмовить такому суб’єкту в митному оформленні нафти та/або нафтопродуктів, що ввозяться на митну територію України в режимі імпорту, з підстав недостатності фінансового забезпечення.
Суб’єкт ринку, що здійснює виробництво нафтопродуктів та введення їх в обіг, має забезпечити рівень достатнього фінансового забезпечення не пізніше ніж за 12 годин до початку реєстрації відповідної акцизної накладної податковим органом, в іншому випадку – податковий орган відмовляє в реєстрації відповідної акцизної накладної з підстав недостатності фінансового забезпечення. Нафта та нафтопродукти зі складу МЗНН можуть бути передані у заставу з метою отримання банківської гарантії.

Де зберігати МЗНН?
МЗНН можна зберігатись разом із комерційними обсягами нафти та пального суб’єкта ринку за умови ведення ним окремо обліку. МЗНН обов’язково зберігати фізично, але цей обов’язок можуть взяти на себе інші суб’єкти ринку, такі як:

  • відповідальний зберігач – суб’єкт господарювання будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, діяльність якого підлягає ліцензуванню відповідно до Закону України “Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального” та який має на праві власності або користування резервуари, що відповідають вимогам щодо технологічної, екологічної і пожежної безпеки та забезпечують збереження кількісних і якісних характеристик нафти та/або нафтопродуктів протягом строку їх зберігання, діяльність якого спрямована на зберігання нафти та/або нафтопродуктів та надання послуги з відповідального зберігання відповідно до цього Закону на підставі договору відповідального зберігання;
  • оператор ринку – суб’єкт господарювання, що відповідає вимогам, встановленим до суб’єкта ринку та відповідального зберігача, здійснює діяльність із створення, зберігання мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів та надає послуги з резервування і зберігання мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів за відповідними договорами (тікетс-угодами).

На відміну від відповідального зберігача, діяльність операторів ринку спрямована на створення та зберігання мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів та надання послуг з резервування і зберігання мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів за тікетс-угодами (типова форма), а також отримання відповідної банківської гарантії.
При цьому, право власності на обсяг нафти та нафтопродуктів згідно з тікетс-угодою належить оператору.
У випадку відповідального зберігання МЗНН Відповідальний зберігач не може розпоряджатися мінімальними запасами нафти та нафтопродуктів, переданими йому на зберігання, а також у разі самовільного відчуження, втрати (крім природних втрат нафти та нафтопродуктів) або псування нафти та/або нафтопродуктів із складу МЗНН до відповідального зберігача застосовуються штрафні санкції відповідно до договору про відповідальне зберігання.
Законом дозволено протягом дії воєнного стану та шести 6 місяців після його припинення або скасування, зберігати МЗНН на АЗС, митних складах (не більше 50%), в країнах ЄС, які межують з Україною (не більше 50%), а також в країнах ЄС, які межують з країнами ЄС, які межують з Україною (не більше 25%).
За логікою законотворців, така система зберігання є максимально диверсифікованою, адже пальне зберігатиметься по всій країні та за її межами, що знизить ризики знищення великої бази зберігання пального ворогом.
Однак, виникає питання чи зможе середній та малий бізнес профінансувати зберігання свого МЗНН за межами України. Може статися так, що фактично лише крупні гравці убезпечать свої запаси від підступних дій ворога, а середні та малі гравці – за браком коштів змушені будуть зберігати запас на своїх об’єктах або потужностях інших суб’єктів, розташованих на території України, тим самим ставши мішенню для агресора.

Як працюватиме система?
Законом передбачається створення Електронної системи репортингу (далі – ЕСР), яка забезпечує облік та контроль обсягів мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів, які зберігають оператори, суб’єкти ринку та відповідальні зберігачі, моніторинг обсягів, якості і безпечності нафтопродуктів на ринках нафти, нафтопродуктів та скрапленого газу в Україні. ЕСР складатиметься з електронної платформи та бази даних МЗНН. Репортинг про створення запасів надаватиметься в тому числі з рівнемірів, що вже є на акцизних складах, що зазначені як місця зберігання МЗНН.
У кожного суб’єкта ринку буде свій особистий електронний кабінет в ЕСР.

Яка відповідальність за порушення?
Якщо відповідний обсяг МЗНН не сформовано – митниця не здійснить митне оформлення при імпорті, а податкова не зареєструє заявку на поповнення акцизних літрів при виробництві.
Окрім того, у випадку порушення зобов’язань щодо формування МЗНН більше, ніж на 5 відсотків (але не менше 1 тонни) Міненерго надсилає оператору/суб’єкту ринка через їх особистий електронний кабінет ЕСР повідомлення з вимогою негайно створити МЗНН. Якщо за 5 робочих днів суб’єкт ринку не сформує нормативний обсяг МЗНН та не проінформує про це Міненерго – Міненерго звертається до банку та розкриває банківську гарантію на повну суму. Варто підкреслити, що розкриття банківської гарантії не звільнятиме суб’єкта ринку/оператора створити МЗНН.

Заміна, розкриття та поновлення МЗНН.

Заміна МЗНН, що зберігаються операторами, суб’єктами ринку та відповідальними зберігачами, здійснюється не пізніше 30 календарних днів до закінчення строку їх придатності, а у разі погіршення показників якості МЗНН під час їх зберігання, що призвело до порушення вимог, встановлених відповідним технічним регламентом, такі запаси підлягають заміні протягом 15 календарних днів після встановлення факту погіршення їхньої якості.
Оператори, суб’єкти ринку та відповідальні зберігачі можуть здійснювати заміну мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів під час своєї господарської діяльності, за умови дотримання відповідної кількості та якості мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів, що у них зберігаються.
Заміна МЗНН, що зберігаються операторами, суб’єктами ринку та відповідальними зберігачами, відбувається також на підставі рішення про невідповідність вимогам якості та безпечності, що приймається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику в нафтогазовому та нафтогазопереробному комплексі (Міненерго), на підставі даних моніторингу якості і безпечності нафтопродуктів або на підставі результатів перевірок якості і безпечності нафтопродуктів, що перебувають у місцях зберігання МЗНН. В такому випадку – після реалізації (продажу) нафти та/або нафтопродуктів із складу МЗНН такі обсяги нафти та/або нафтопродуктів мають бути замінені обсягами нафти та/або нафтопродуктів у відповідних кількості, складі та якості протягом строку, що не перевищує 15 календарних днів з дня реалізації (продажу). Реалізація (продаж) МЗНН здійснюється у випадках, визначених Законом про МЗНН, та за умови їх поновлення у строк, визначений ним.
Так, нормами статті 19 Закону про МЗНН передбачено, що у випадку кризи КМУ видає розпорядження про розкриття МЗНН із уточненням обсягів та строків розкриття, та строків їх поновлення. У разі прийняття КМУ рішення про розкриття мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів шляхом реалізації (продажу) відповідний суб’єкт ринку зобов’язаний здійснити реалізацію (продаж) зазначеної в рішенні номенклатури нафти та/або нафтопродуктів та/або надати відповідне розпорядження про реалізацію (продаж) МЗНН оператору за раніше укладеною таким суб’єктом ринку тікетс-угодою.
Розкриття МЗНН здійснюється у спосіб та в строки, визначені у рішенні про таке розкриття, зокрема шляхом біржових торгів або через оптово-роздрібну мережу відповідного суб’єкта ринку. МЗНН підлягають поновленню після їх розкриття та подальшої реалізації (продажу) внаслідок настання кризової ситуації на ринку нафти та нафтопродуктів.

Післямова.
На етапі завершення роботи над матеріалом, стало відомо, що 17 грудня 2024 року Уряд ухвалив постанову № 1443 «Деякі питання здійснення моніторингу ринку нафти, нафтопродуктів та скрапленого газу в Україні» на виконання Закону України «Про мінімальні запаси нафти і нафтопродуктів». Постановою Уряду № 1443 від 17.12.2024 затверджено 3 порядки:

  • Порядок здійснення моніторингу якості і безпечності нафтопродуктів в Україні;
  • Порядок здійснення моніторингу обсягів на ринках нафти, нафтопродуктів та скрапленого газу в Україні;
  • Порядок функціонування та ведення електронної системи репортингу.

Із текстом Постанови № 1443 та затвердженими нею Порядками можна ознайомитись за посиланням.
Асоціація «Паливно-енергетичного бізнесу» звернулась до Міністерства енергетики України з проханням проінформувати суб’єктів ринку нафти та нафтопродуктів стосовно практичних кроків виконання ними визначеного Законом обов’язку про формування МЗНН з 24 грудня 2024 року.

Аліна Потапович
Керівник комітету з правових питань та законотворчості асоціації «Паливно-енергетичного бізнесу»