Асоціація «Паливно-енергетичного бізнесу» (АПЕБ) спільно з експертами аналітичних компаній провела детальний моніторинг цін на пальне в Україні. Дослідження підтвердило ключову роль малого та середнього бізнесу (МСБ) у роздрібній торгівлі як основного чинника, що захищає споживачів від ринкової монополії.

Аналіз охопив середні ціни на бензин А-95 та дизельне пальне (ДП) по областях України. Оператори були класифіковані за трьома основними класами:
- Преміальний клас (великі мережі з високою націнкою та додатковими сервісами).
- Середній клас (регіональні та національні мережі із середніми цінами).
- Дискаунтери (МСБ та регіональні оператори, які пропонують мінімальну ціну).
Головний висновок. Розрив у ціні доходить до 20%
Отримані результати однозначно свідчать: присутність дискаунтерів формує ціновий орієнтир для всього ринку. Їхня цінова політика змушує великих гравців коригувати свої націнки, що підтримує конкуренцію.
Цінові відмінності на Бензин А-95
На прикладі бензину А-95, різниця між преміальним сегментом та дискаунтерами є надзвичайно суттєвою:
- Київська область: преміальний сегмент продає бензин у середньому на 12,5% дорожче, ніж дискаунтери. Різниця між Середнім класом та Дискаунтерами становить 7,3%.
- Максимальний розрив: у Запорізькій області преміальний сегмент коштує на 20,4% дорожче, ніж пропонують дискаунтери.
- Інші регіони: у Львівській області розрив становить 15,2%, у Вінницькій – 13,3%, а у Дніпропетровській – 14,0%.
| Область | Різниця (Преміум vs Дискаунтер), % | Різниця (Середній клас vs Дискаунтер), % |
| Запорізька | 20,4% | 13,6% |
| Львівська | 15,2% | 6,5% |
| Дніпропетровська | 14,0% | 7,4% |
| Вінницька | 13,3% | 4,5% |
| Київська | 12,5% | 7,3% |
Цінові відмінності на Дизельне пальне
Схожа значна різниця спостерігається і на ринку дизельного пального, що підтверджує системний вплив МСБ:
- Наприклад, у Івано-Франківській області преміальний клас коштує на 11,8% дорожче, ніж дискаунтери.
- У цілому по країні різниця між класами операторів є стабільною і значною, що вказує на те, що МСБ утримує цінову планку на ~12-15% нижче за найбільші мережі.
Ситуація на ринку скрапленого газу (LPG)
Аналіз ринку автогазу також виявив значні цінові розбіжності між операторами. В умовах, коли автогаз залишається найдешевшим видом палива, а його споживання зросло через економію, МСБ є критичним стримуючим фактором для формування кінцевої ціни.
За даними моніторингу, різниця між максимальною ціною (Преміальний клас) та мінімальною ціною (Дискаунтер) на автогаз у ключових регіонах може сягати понад 10%.
Це означає, що як і у випадку з бензином та ДП, доступні пропозиції від МСБ не дозволяють великим мережам необґрунтовано завищувати маржу на соціально важливий вид палива.
Роль МСБ та загроза для споживача
Результати дослідження АПЕБ підтверджують ключовий меседж Асоціації:
- МСБ як ціновий якір: дискаунтери є головним елементом ринкової конкуренції. Вони змушують преміальні мережі знижувати свої націнки, що є прямим захистом купівельної спроможності споживача.
- Ризик інфляції: АПЕБ наголошує, що витіснення дискаунтерів неминуче призведе до збільшення ринкової влади великих мереж.
- Монополізація → Зростання цін: ліквідація цінового тиску з боку МСБ дозволить преміальному сектору підвищити націнки, що спричинить зростання цін на нафтопродукти та розкрутить інфляційну спіраль у країні.
Дослідження чітко доводить, що розвиток МСБ – це не лише питання підприємництва, а й важливий чинник захисту прав споживачів від надмірної ринкової влади.