Відповідальність за недотримання вимог законодавства про вміст рідкого біопалива з 1.05.25

Асоціація «Паливно-енергетичного бізнесу» продовжує досліджувати питання впровадження вимоги щодо обов’язкового вмісту біокомпоненту в автомобільних бензинах та пов’язані з цим виклики для учасників паливного ринку.

Так, із 1 травня 2025 року вміст рідкого біопалива має становити не менше як 5 відсотків (об’ємних) за абсолютної похибки визначення ± 1 відсоток. Це стосується всіх обсягів бензинів автомобільних, що відпускаються з місць оптової торгівлі пальним, місць роздрібної торгівлі пальним, окрім:

  • Бензинів з октановим числом 98 і вище;
  • Бензинів, що поставляються для потреб Міністерства оборони України, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного матеріального резерву;
  • Бензинів для створення мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів.

Така вимога була запроваджена ухваленим Верховною Радою України Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо обовʼязковості використання рідкого біопалива (біокомпонентів) у галузі транспорту» від 04.06.2024 № 3769-IX (далі також — Закон № 3769-IX), який набрав чинності 30 червня 2024 року.

Вказаним актом вносяться зміни до Закону «Про альтернативні види палива»Закону «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Для втілення мети Закону № 3769-IX Уряду протягом шести місяців з дня набрання чинності цим Законом було доручено забезпечити прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації цього Закону, а також забезпечити розроблення та затвердження технічного регламенту щодо вимог до палив моторних альтернативних.

І хоча дата початку дії зазначеної норми невпинно наближається, наразі можна констатувати відсутність механізмів для її реалізації.

Так, резолюцією Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля щодо Плану організації підготовки проєктів актів та виконання інших завдань, необхідних для реалізації Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо обов’язковості використання рідкого біопалива (біокомпонентів) у галузі транспорту», відповідальність за підготовку проєктів актів покладено на відповідні центральні органи виконавчої влади, зокрема:

  • Розроблення Порядку адміністрування обліку вмісту рідкого біопалива (біокомпонентів) у паливі моторному та паливі моторному альтернативному та його відповідність критеріям сталості, перелік сировини, яка має подвійне значення при обрахунку внеску рідкого палива (біокомпонентів) та біогазу, призначених для використання в галузі транспорту, покладено на Мінрозвитку;
  • Розроблення Порядку підтвердження походження біомаси, яке мають надавати суб’єкти господарювання, що здійснюють виробництво та постачання біомаси для виготовлення рідкого біопалива (біокомпонентів) та біогазу, призначених для використання в галузі транспорту, покладено на Мінрозвитку;
  • Розроблення Порядку підтвердження відповідності критеріям сталості рідкого біопалива (біокомпонентів) та біогазу, призначених для використання у галузі транспорту, покладено на Міненерго. В подальшому розроблення даного порядку було передоручено Мінрозвитку.

На сьогодні перелічені Порядки ще у розробці.

3 квітня на Б2Б ЗУСТРІЧІ 2025 «Стратегічна євроінтеграція: бензин із біоетанолом. Як працюватиме ринок пального з 1 травня», організованій НафтоРинком та асоціацією «Укрбіоетанол», Голова Держенергоефективності Ганна Замазєєва повідомила, що вже було розроблено технічний регламент щодо вимог до палив моторних альтернативних та направлено його на розгляд у центральний орган виконавчої влади.

А поки центральні органи виконавчої влади розроблятимуть та затверджуватимуть необхідні нормативно-правові акти, пропонуємо зупинитись на відповідальності учасників ринку пального за недотримання вимог законодавства про альтернативні види палива.


Держенергоефективності та Держекоінспекція: адміністрування та державний контроль.

Державне агентство з енергоефективності та енергозбереження України (Держенергоефективності) відповідно до Положення про Державне агентство з енергоефективності та енергозбереження України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 № 676, є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері ефективного використання паливно-енергетичних ресурсів, енергозбереження та альтернативних видів палива, та відповідно до статті 71 Закону України “Про альтернативні види палива” є адміністратором обліку, який з метою оцінки виконання положень цього Закону, відповідно до покладених на нього завдань, зокрема:

отримує від суб’єкта господарювання, який здійснює діяльність з виробництва та/або імпорту пального та/або здійснює оптову торгівлю пальним, інформацію про фактичний вміст рідкого біопалива (біокомпонентів) у реалізованих обсягах бензинів автомобільних за звітний період та про відповідність рідкого біопалива (біокомпонентів) критеріям сталості.

Так, у відповідності до статті 71 Закону України “Про альтернативні види палива” суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність з виробництва та/або імпорту пального та/або здійснюють оптову торгівлю пальним, щороку, починаючи з 2026 року, не пізніше 1 липня року, наступного за звітним календарним роком, надають адміністратору обліку інформацію про фактичний вміст рідкого біопалива (біокомпонентів) в обсягах бензинів автомобільних, відпущених з місць виробництва пального та/або оптової торгівлі пальним, за звітний календарний рік та інформацію про відповідність рідкого біопалива (біокомпонентів) критеріям сталості, що формується на підставі копій сертифікатів відповідності рідкого біопалива (біокомпонентів) критеріям сталості, які надають виробники/постачальники рідкого біопалива (біокомпонентів).

Отже, Держенергоефективності здійснюватиме адміністрування обліку вмісту рідкого біопалива (біокомпонентів) у паливі моторному та паливі моторному альтернативному та його відповідності критеріям сталості, перелік сировини, яка має подвійне значення при обрахунку внеску рідкого біопалива (біокомпонентів) та біогазу, призначених для використання у галузі транспорту, шляхом отримання від учасників ринку відповідної інформації.

Як зазначалося вище, Порядок адміністрування обліку вмісту рідкого біопалива (біокомпонентів) у паливі моторному та паливі моторному альтернативному та його відповідності критеріям сталості, перелік сировини, яка має подвійне значення при обрахунку внеску рідкого біопалива (біокомпонентів) та біогазу, призначених для використання у галузі транспорту, перебуває на стадії розробки.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов’язки та відповідальність суб’єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» № 877-V від 05.04.2007 р.

Цим Законом передбачено, що заходи державного контролю здійснюються органами державного нагляду (контролю)  у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів у частині додержання вмісту рідкого біопалива (біокомпонентів) у паливі моторному і паливі моторному альтернативному та/або його відповідності критеріям сталості, у встановленому порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами.

Центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, є Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція).

Правові та організаційні засади здійснення державного ринкового нагляду і контролю нехарчової продукції встановлені Законом України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції».

Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 року № 1069 «Про затвердження переліку видів продукції, щодо яких органи державного ринкового нагляду здійснюють державний ринковий нагляд» (далі – Постанова № 1069), Державна екологічна інспекція України є органом державного ринкового нагляду за дотриманням вимог Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 серпня 2013 р. № 927.

Відповідно продукція, щодо якої Держекоінспекцією здійснюється державний ринковий нагляд, є: автомобільні бензини, дизельне, суднове та котельне паливо та їх відповідність вимогам вказаного технічного регламенту.

Варто підкреслити, що вимоги Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 серпня 2013 р. № 927 не поширюються на автомобільні бензини з об’ємною часткою біоетанолу більш як 10 відсотків.

В переліку продукції щодо якої Держекоінспекція здійснює державний ринковий нагляд, затвердженому Постановою № 1069, відсутній вид продукції: «паливо моторне альтернативне».

В цій частині законодавство потребує доопрацювання.

Вище зазначалось, що технічний регламент щодо вимог до палив моторних альтернативних вже направлений на розгляд у центральний орган виконавчої влади.

Відповідальність за порушення законодавства про альтернативні види палива в частині недотримання вимоги про обов’язковий вміст рідкого біопалива (біокомпонентів) в пальному.

Отже, Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо обовʼязковості використання рідкого біопалива (біокомпонентів) у галузі транспорту» від 04.06.2024
№ 3769-IX доповнено перелік правопорушень у сфері альтернативних видів палива (стаття 13 Закону «Про альтернативні види палива») та віднесено до порушень:

  • Недотримання вимог щодо відпуску з місць роздрібної торгівлі пальним на митній території України всіх обсягів бензинів автомобільних з вмістом нормативно визначеної обов’язкової частки рідкого біопалива (біокомпонентів) відповідно до частини другої статті 1 цього Закону;
  • Недотримання вимог щодо відпуску з місць оптової торгівлі пальним на митній території України всіх обсягів бензинів автомобільних з вмістом нормативно визначеної обов’язкової частки рідкого біопалива (біокомпонентів) відповідно до частини другої статті 1 цього Закону;
  • Несвоєчасне подання інформації про вміст рідкого біопалива (біокомпонентів) в обсягах відпуску на митній території України з місць виробництва та оптової торгівлі пальним бензинів автомобільних у строк, що не перевищує семи днів з дати, визначеної частиною другою статті 7-1 цього Закону;
  • Несвоєчасне подання інформації про вміст рідкого біопалива (біокомпонентів) в обсягах відпуску на митній території України з місць виробництва та оптової торгівлі пальним бензинів автомобільних у строк, що перевищує сім днів з дати, визначеної частиною другою статті 7-1 цього Закону, або неподання такої інформації.

Відповідальність за перелічені вище правопорушення визначена в статті 14 Закону «Про альтернативні види палива» та полягає в наступному:

Зміст правопорушення Суб’єкт, який притягатиметься до відповідальності Розмір санкції. Строк притягнення до відповідальності Орган, який притягатиме до відповідальності. Підстава притягнення до відповідальності
Недотримання вимог щодо відпуску з місць роздрібної торгівлі пальним на митній території України усіх обсягів бензинів автомобільних з вмістом нормативно визначеної обов’язкової частки рідкого біопалива (біокомпонентів) Суб’єкти господарювання, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним Штраф в розмірі семи розмірів прожиткових мінімумів для працездатних осіб за кожні 1000 літрів одержаної для реалізації партії бензинів автомобільних.на сьогодні це складає 21 196 грн за кожні 1000 літрів.Штраф може бути накладено протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніше ніж через один рік з дня його вчинення. Держекоінспекція.Підставою для розгляду справи про правопорушення є протокол про правопорушення, що складається на підставі акта перевірки.Розглядати справи про правопорушення і накладати стягнення мають право керівник або його заступники.За результатами розгляду виноситься постанова, яка може бути оскаржена суб’єктом господарювання до суду.Постанова про накладення штрафу є виконавчим документом.
Недотримання вимог щодо відпуску з місць виробництва та/або з місць оптової торгівлі пальним на митній території України усіх обсягів бензинів автомобільних з вмістом нормативно визначеної обов’язкової частки рідкого біопалива (біокомпонентів) Суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність з виробництва та/або імпорту пального та/або здійснюють оптову торгівлю пальним Штраф в розмірі шести розмірів прожиткових мінімумів для працездатних осіб за кожні 1000 літрів відпущеної партії бензинів автомобільних.на сьогодні це складає 18 168 грн за кожні 1000 літрів.Штраф може бути накладено протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніше ніж через один рік з дня його вчинення. Держекоінспекція.Підставою для розгляду справи про правопорушення є протокол про правопорушення, що складається на підставі акта перевірки.Розглядати справи про правопорушення і накладати стягнення мають право керівник або його заступники.За результатами розгляду виноситься постанова, яка може бути оскаржена суб’єктом господарювання до суду.Постанова про накладення штрафу є виконавчим документом.
Несвоєчасне подання інформації про вміст рідкого біопалива (біокомпонентів) в обсягах відпуску на митній території України з місць виробництва та оптової торгівлі пальним бензинів автомобільних у строк, що не перевищує семи днів з дати, визначеної частиною другою статті 7-1 цього Закону Суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність з виробництва та/або імпорту пального та/або здійснюють оптову торгівлю пальним Штраф в розмірі семидесяти п’яти розмірів прожиткових мінімумів для працездатних осібна сьогодні це складає 227 100 грн. Держенергоефективності.Підставою для розгляду справи про правопорушення є протокол про правопорушення, що складається на підставі факту неподання інформації. Розглядати справи про правопорушення і накладати стягнення мають право керівник або його заступники.За результатами розгляду виноситься постанова, яка може бути оскаржена суб’єктом господарювання до суду.Постанова про накладення штрафу є виконавчим документом.
Несвоєчасне подання інформації про вміст рідкого біопалива (біокомпонентів) в обсягах відпуску на митній території України з місць виробництва та оптової торгівлі пальним бензинів автомобільних у строк, що перевищує сім днів з дати, визначеної частиною другою статті 7-1 цього Закону, або неподання такої інформації. Суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність з виробництва та/або імпорту пального та/або здійснюють оптову торгівлю пальним Штраф в розмірі ста десяти розмірів прожиткових мінімумів для працездатних осіб.
на сьогодні це складає 330 080 грн.
Держенергоефективності.Підставою для розгляду справи про правопорушення є протокол про правопорушення, що складається на підставі факту неподання інформації. Розглядати справи про правопорушення і накладати стягнення мають право керівник або його заступники.За результатами розгляду виноситься постанова, яка може бути оскаржена суб’єктом господарювання до суду.Постанова про накладення штрафу є виконавчим документом.

Разом з тим, з огляду на відсутність затверджених механізмів адміністрування та державного контролю, з 1 травня 2025 року суб’єкти господарювання поки не притягатимуться до відповідальності за недотримання вимоги про обов’язковий вміст рідкого біопалива (біокомпонентів) в пальному.

Так, на B2B-зустрічі «Стратегічна євроінтеграція: бензин із біоетанолом. Як працюватиме ринок пального з 1 травня», яка відбулася 3 квітня 2025 року, Дмитро Заруба, перший заступник Голови Держекоінспекції, повідомив: «Держекоінспекція поки не буде штрафувати за торгівлю бензином без біоетанолу. Для цього потрібна затверджена форма протоколу про відповідне правопорушення, якої ще немає».

Відтак, учасники ринку ще матимуть якийсь час для реалізації наявних у них обсягів бензинів без вмісту біоеталону (Е0).

В Асоціації «Паливно-енергетичного бізнесу» слідкуватимуть за перебігом прийняття нормативно-правових актів, необхідних для повноцінної реалізації норм Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо обов’язковості використання рідкого біопалива (біокомпонентів) у галузі транспорту».

Аліна Потапович

Керівник комітету з правових питань та законотворчості